Kansainvälisen jääkiekkoliiton IIHF:n puheenjohtaja Luc Tardif vahvisti sunnuntaina Tukholmassa epäsuorasti, ettei Venäjä tule pelaamaan Milanossa 2026 jääkiekon olympiaturnauksessa.
Tardif sanoi, että Kansainvälinen Olympiakomitea oli pyytänyt IIHF:ltä otteluohjelmaa, jossa Venäjä ei ole mukana. Tardifin mukaan virallinen ilmoitus tulee KOK:lta myöhemmin.
Venäjällä tietysti pillastuttiin. Siellä Vladimir Putinin jääkiekkoilun politrukit kommentoivat, ettei päätöstä tee IIHF vaan KOK, ja että päätös tehtäisiin vasta kesällä keskustelujen jälkeen.
Tardif siis sanoi, että KOK pyysi venäjätöntä otteluohjelmaa. Lajiliitot tekevät päätöksensä KOK:n suosituksista.
Venäläisurheilijoita Milanossa kyllä kilpailee. Mutta kriteerit ovat tiettävästi samat kuin Pariisin 2024 kesäolympialaisissa.
Venäjän kansallistunnuksia ei saa käyttää, eikä mukana oleva venäläisurheilija saa olla sidoksissa Venäjän poliittiseen johtoon, armeijaan tai turvallisuuspalveluun. Kovan luokan venäläisisä taitoluistelijoita on tämän takia jäänyt olympialaisista jo rannalle.
Sosiaalisessa mediassa on valiteltu, että jääkiekko häviää, kun Venäjä ei ole mukana. Se on totta, että turnauksen urheilullinen taso laskee.
On aiheellinen kysymys silti esittää, että miten joku valittelee olympiajääkiekon tason laskusta, kun Venäjä samaan aikaan pommittaa Ukrainassa siviilikohteita ja tappaa lapsia?
Venäjällä jääkiekko on muutenkin vahvana osana Putinin propagandaosastoa. Putinistisessa jääkiekossa kyse on eräänlaisesta jääkiekon syöpäkasvaimesta, jota vastaan voi parhaiten taistella pitämällä Venäjän poissa olympialaisista ja MM-kisoista.

Saletti
Talleta vain 20 euroa, saat 40€ ja 50 kierrosta
Plussat & Miinukset
- 100% talletusbonus aina 500€ asti
- 50 spinniä Sugar Rush -peliin
- Maltan lisenssi
- Ei vedonlyöntiä

Vauhdikas
Vain 20€, saat 40€ & 100 kierrosta
Plussat & Miinukset
- Kierrokset voit pelata Big Bass Bonanzassa
- Tunnetulta PressEnter -perheeltä
- Kierrätysvaatimus 40x talletus ja bonus.
- Ei vedonlyöntiä
