Kaikkien aikojen korissuoritus, se on selvää. EM-kisojen neljäs sija on jotain sellaista, jota edes hulluimmat korisihmiset eivät kyllä nähneet mahdolliseksi 20 vuotta sitten, kun nykysusien perusta ja olosuhteet luotiin salaisessa palaverissa Saksassa. Mutta tässä sitä perkele ollaan, Euroopan 4. parhaana korismaana ja korin päässä jatkoajasta, jopa suorasta voitosta ja EM-mitalista.
Mihin tämä sitten asettuu suomalaisten joukkuesaavutusten kesken? No pirun korkealle, se on selvää. TOP-5 kaikkien aikojen suomalainen joukkuesuoritus, joku laittaa jopa ykköseksi kun kyseessä on jokaisessa maailman kolkassa pelattu erittäin kilpailtu laji. Gämblersin tämän viikon jaksossa (ke Wildz, su Tube/Spotify) käymme tämän listan läpi.
Edellisissä EM-kisoissa pääsimme jo puolivälieriin, nyt tuli seuraava steppi. Edellisissä kisoissa kurmuutimme Espanjaa pitkään, mutta lopussa kone hyytyi, Espanja otti omansa ja marssi mestaruuteen asti. Myös tällä kertaa tipuimme mestarille, meidät tiputtanut Saksa juhlii tällä hetkellä Euroopan mestaruutta eikä ihan sattumalta. Saksa on viimeisten vuosien aikana ollut olympianelonen, EM-pronssimitalisti, EM-kultamitalisti ja on tällä hetkellä puolustava maailmanmestari.
Omat tunteeni ovat edelleen hivenen ristiriitaiset, samaan aikaan vituttaa (ei niin paljon kuin eilen…) ja samaan aikaan olo on merkillisen tyytyväinen ja kiitollinen siitä mitä joukkue antoi meidän suomalaisten kokea.
Alkulohko
Susijengi voitti alkulohkossa Ruotsin, Montenegron ja Iso-Britannian, dunkkuun tuli Liettualta ja Saksalta. Voitimme siis ne maat, jotka pitikin voittaa. Tuota Britannian paskapumppua en oikein laske edes arvokisajoukkueeksi, se oli sellainen Korisliiga-tasoinen nippu palloilijoita. Liettua- ja Saksa-peleissä epäonnistuimme. Liettua yllätti meidät laittamalla small guardin Markkaseen ja hyökkäyspelimme pysähtyi täysin. Liettuan harmiksi heidän ykköspointtinsa Jakubaitis loukkaantui ja samalla meni Liettuan mahis mitaliin. Saksa-peli oli hirvittävä kokemus, aniharvoin näkee että lannistumme lopullisesti ennen summerin soimista, nyt kävi niin.
Odotusarvo alkulohkon jälkeen ei ollut kovinkaan korkealla, ei etenkään kun neljännesvälierissä vastaan tuli Serbia… se ainoa maa, joka piti väistää tässä vaiheessa. Mika Nurmelaa lainatakseni, en ainakaan minä nähnyt mitään syytä miksi me voisimme voittaa Serbian. Toisin kävi. Voitto Serbiasta on suomalaisen palloiluhistorian kovin yksittäinen voitto ja piste.
Puolivälierissä kävin sitten myös tuuri, kuten suomalaiskoriksen diktaattori Henrik Dettmann on hyvin todennut, tuurikin ansaitaan. Georgia onnistui nimittäin pudottamaan Ranskan ja yhtäkkiä olimmekin ennakkosuosikki menemään neljän joukkoon ja niinhä sitä myös mentiin. Peli näytti jo ratkenneen, mutta Georgia tuli pirullisen lähelle. Susijengi ei taipunut vaan eteni historiallisesti neljän parhaan joukkoon.
Välierässä Saksaa vastaan ei jäänyt paljoakaan jossiteltavaa, joskin pelasimme parhaan pelimme Saksaa vastaan. Jos teemme 47 pinnaa ekaan puoliaikaan, yleensä sillä johta peliä tai on vähintäänkin hyvissä… Saksaa vastaan ei. Saksa mätti ekalle puoliskolle 61 pojoa… Tällä kertaa jengin työrukkaset eivät tippuneet ja tulimme jopa kahden korin päähän, mutta Saksa on Saksa, ei selittelyjä.
Pronssimatsista Kreikkaa vastaan jäi ”ihan hitusen” hampaan koloon. Pelasimme koko kisojen huonoimman puoliajan paskimpaan mahdolliseen saumaan ja olimme puoliajalla -14. Heittopeli yski, liike oli hankalaa, ykköstähti Markkanen oli melko hakatun näköinen ja samaan aikaan Kreikka ampui kaukaa hurjilla prossilla. Tämäkin taistelu näytti jo olevan ohitse kunnes tapahtui taas jotain mystistä.
Kellossa oli aika 3:38 ja eroa 17 pinnaa, tuossa kohtaa peli on 99 prosenttisesti ohi. Mutta eipä ollut, Susijengi kaivoi sen prossan esiin, Markkanen otti väkisin kropastaan viimeisetkin tehot irti ja Suomi tuli yhden pisteen päähän jatkoajasta, itse asiassa yhden korin päähän todennäköisestä voitosta. Giannis muuten seisoi siinä vikassa vaparissa keskellä aluetta kun pallo oli vielä Valtosen käsissä, vapaaheitto olisi pitänyt uusia mutta kun ei. No, nää on näitä, ei me siihen hävitty. Jantunen sai vielä todella hyvän sauman tipata meidät johtoon, väitän että viidestä vastaavasta laittaa neljä sisään, mutta nyt se meni ohi.
EM-nelossija on hurja suoritus, silti se jätti vielä valtavasti nälkää tulevaan ja tulos oli mielestäni hyvinkin rehellinen. Tämän joukkueen prime on EM-kisoissa neljän vuoden päästä, väliin mahtuu Qatarin MM-kisat 2027, jonne toivottavasti päästään karsimaan kohtuullisen ehjällä rosterilla.
Pelaajat
#1 Miro Little arvosana 9,5
Tampereen hymypoika nosti nyt itsensä sinne tasolle, jota ollaan pitkään odoteltu. Miro nousi kisojen aikana joukkueen ykköspointiksi, oli Serbiaa vastaan aivan tajuton ja myös muissa pudotuspeleissä nähtiin todella kovaa tasonnostoa. Georgiaa vastaan kaukaa osunut lottopallo oli ratkaisevassa roolissa kohti neljän sakkia.
#9 Sasu Salin arvosana 9
Kapteeni oli tasan sitä mitä kapteenilta odotettiin. Kaaren takaa ilotulitusta, johtajuutta, virheiden kalastelua ja oikeissa paikoissa hämmentämistä sekä rauhallisuutta.
#13 Oliver Nkamhoua arvosana 10-
Ollin nousu eurokoriksen eliittiin on ollut mahtavaa seurattavaa. Pystyy puolustamaan ketä tahansa, pystyy hyökkäämään ketä tahansa vastaan ja saamaan heiton aikaiseksi kaukaa tai läheltä. Aina sata lasissa ja valmiina syömään vastustajat.
#18 Mikael Jantunen arvosana 10-
Tämän Susijengin kulmakivi ja usein myös tärkein pelaaja, jota ei välttämättä tilastoriveistä näe. Aina oikeassa paikassa oikeaan aikaan, pelaaja joka tekee lähes pelkästään hyviä valintoja. Ei ihme, että Euroliiga-mestari Fenerbache halusi Micken riveihinsä.
#19 Elias Valtonen arvosana 10-
Eiran Jordani otti jälleen uuden tason. Ratkaisi Serbiaa vastaan iskemällä Jokicin naamaan kolkin, oli myös muissa pudotuspeleissä todella hyvä. Aivan selkeä aloitusvitjan ukko.
EDIT: Euran Jordani! Ei Eiran… jumalauta joku roti tässäkin pitäis olla…
#20 Alexander Madsen arvosana 8
Kuten oletettua, Madsenin rooli tässä ryhmässä jäi pieneksi. Madsenia ei kannata kuitenkaan unohtaa, tulee olemaan karsinnoissa todella tärkeä pelaaja.
#21 Edon Maxhuni arvosana 9
Kisojen aloittava pointti pelasi kaksi loistavaa matsia, Ruotsia ja Georgiaa vastaan. Ruotsi-voitolla oli lopulta jättimäinen merkitys lopputulokseen. Edonilla näytti olevan myös jotain pientä loukkia kropassa.
#23 Lauri Markkanen arvosana 9+
Lauri oli Lauri, kisojen kakkos All Stars -viisikossa. Ykköstähteämme otettiin kovempaa kuin koskaan aiemmin, hakattiin ja raastettiin, välillä tuli kyynärpäätä suoraan suuhun. Jos takamiehemme eivät voita yksykkösiä tai palloskreeniä, Laurille ei synny tilaa. Susijengi kaatuu, jos Markkanen pysähtyy, sen tiesivät vastustajatkin. Kreikkaa vastaan Lauri näytti olevan välillä aivan sekaisin, käteen taisi sattua melko lailla. Mutta sieltä se vaan kaivoi itsensä ja joukkueensa vielä väkisin mukaan matsiin.
#24 Miikka Muurinen arvosana 9,5
No niin… tähän voisi kirjoittaa mitä tahansa aivan kuten Slim Jesuksen kentällä ollessa voi tapahtua mitä tahansa. 18-vuotias, kisojen nuoreksi tähdetty nimetty lentäjä, joka ei pelkää kentällä mitään tai ketään. Nousi globaaliksi ilmiöksi, täysin poikkeuksellinen suomalaisurheilija, jonka matkaa tulee olemaan vähintäänkin mielenkiintoista seurata.
#30 Andre Gustavson arvosana 8,5
Tarjoili tärkeitä minuutteja joukkueelle ja huilia avainpelaajille. Ruotsi-pelissä isoja onnistumisia.
#34 Jacob Grandison 9+
Valmennusjohdon todellinen yllätysveto oli nostaa Grandison avaukseen Serbiaa vastaan ja sehän toimi, samoin Georgiaa vastaan. Loistava pronssimatsi Kreikkaa vastaan.
#35 Ilari Seppälä arvosana 8
Pudotuspelit ilman minuutteja. Pirun tärkeä kolkki Ruotsia vastaan… tyytyy mihin rooliin tahansa ja on sen kanssa sinut. Tärkeä pelaaja tulevissa karsinnoissa.
Paskasakki 10-
Lassi Tuovi on noussut johtavaksi eurooppalaisvalmentajaksi. Ihmislähtöinen Tuovi johtaa joukkoja, tukenaan kaksi ikonia Teemu Rannikko ja Hanno Möttölä. Trion kemiat pelaavat ja pelaajat luottavat, Utah Jazzin apukoutsi tuo vielä oman mausteensa kokonaisuuteen video- ja muita koutseja unohtamatta. Liettua pääsi yllättämään taktisella valinnalla, sellaista koripallo on, shakkia. Siitä oppi matkaan ja hevonen suoraan Serbian naamaan.
Joukkueenjohdossa hääri tuttu pitkän linja paskasakki Mika Mäkelästä Hippo Taatilaan ja Jere Linja-ahoon… Kaikilla näyttäis olevan helvetin rento ilmapiiri, jopa yllättävän rento vaikka HD:n valvova silmä kyllä näkee kaiken.
Paskasakki on muuten koripallossa pitkään elänyt termi valmennuksesta ja joukkueenjohdosta, jos nyt ehdit tästä loukkaantua. Ettei vaan olis Kari-Pekka ”Pere” Klingan keksimä termi pukuosastolle…
Media – arvosana 10
Susijengin sosiaalinen media ja viestintä on ottanut harppauksen 1800-luvulta tähän päivään hyvin nopeassa ajassa. Kiitos siitä! Erityiskiitos kaikille kisojen valokuvaajille, jumankaude mitä taideteoksia! Tämän jutun kansikuva on samiralee_com ottama, laittakaahan IG seurantaan!
Kotikisat – arvosana 10
Parhaiten järjestetyt arvokisat Suomessa koskaan. Kiitos Ari Tammivaara, muut Liiton rakkaat siskot ja veljet sekä vapaaehtoisväki.
Fanit – arvosana 10
Parempia ja fiksummin käyttäytyviä faneja saa etsiä eikä ihan heti löydy. Suomalaisia korisfaneja arvostetaan maailmalla valtavasti, jokainen maa haluaisi juuri Susijengin vieraakseen. Susijengin fanilaumaan (6. pelaaja) on helppo heittäytyä mukaan ja kokea itsensä heti tervetulleeksi, suosittelen vahvasti.

